Verkkovalvonnan postilaatikkoon ohjautui otsikon mukainen viesti, mutta ilmoitus ei pitänyt sisällään yhtään mitään. Vaikka haluaisimme auttaa pulassa olevaa asiakasta, sitä ei voi näissä olosuhteissa tehdä.
Vikailmoitus tulee toimittaa vikailmoituslomakkeella. Lomakkeella on pakollinen kenttä 'Sähköposti'. Ilman kyseistä tietoa (tai vaihtoehtoisesti nimeä, osoitetta, liittymäkoodia) apua on vaikea toimittaa.
Pelkkä ilmoitus internetyhteyden katkeamisesta ei johda mihinkään. Huomatkaa myös, että paria poikkeusta lukuun ottamatta, vika sijoittuu aina ulkoseinän sisäpuolelle - siis liittymän omistajan vastuualueelle. Nuo harvinaiset poikkeukset ovat:
- Sähkökatkoksista asiakas on yleensä itse tietoinen
- Salama iskee vain ani harvoin oikein maadoitettuun kaapeliin. Näin voi toki käydä myös liittymäkaapelin kohdalla
- Laitehuoneen elektroniikkaosat ovat niin ikään pari kertaa vikaantuneet.
Kotiliittymän vikaantuessa kehotamme ensin tutkimaan mediamuuntimen tilaa. Mediamuunnin on kytkentäkaapelissa kiinni oleva laite. Se on yleensä harmaa laatikko, jossa lukee 'Fiber2Home'.
Fiber2Home-muuntimen toimintaan voi tutustua osuuskunnan sivuilla julkaistuun artikkeliin Internet-yhteyden muodostaminen Windows-työasemalla. Kahdessa ensimmäisessä kappaleessa kerrotaan mitä laitteen LED-valot tarkoittavat.
Vian etsintä alkaa näiden valojen tarkastelusta.