Virheellisesti kytketyt reitittimet

Verkossa on valitettavasti asiakkaita, jotka ovat kytkeneet reititinlaitteensa väärin.

Muille koituvan haitan eliminoimiseksi verkon ylläpitäjä sulkee tästä lähtien virheellisesti toimivat asiakkaat verkosta. Tällöin asiakkaan mediamuuntimen valot osoittavat, että asiakkaalla ei ole yhteyttä kyläverkkoon.

Taustaa

Sähkökatkoksien aikana monet asiakkaat irroittivat reitittimensä pistorasiasta. Samalla verkkokaapeleita on myös irroitettu reitittimistä. Kaapelit pitää kuitenkin ehdottomasti kytkeä entisellä tavalla, sillä muuten syntyy ongelmia. Erityisen tärkeää on, että mediamuunnin päätelaitteesta tuleva kaapeli kytketään oikein.

Reitittimessä on vain yksi liitin, johon mediamuunnin päätelaitteesta tulevan kaapelin tulee kytkeä. Tuossa liittimessä lukee usein WAN tai Internet. Se on usein myös eri värinen (tavallisesti sininen) ja erillään muista liittimistä. Kun Fiber2Home päätelaitteesta tuleva kaapeli kytketään reitittimeen syttyy yleensä myös kyseinen LED-valo, jossa usein on myös Internetiä esittävä kuvake.

Miksi virheellisesti kytketty kaapeli häiritsee muita asiakkaita?

Internet toimii IP-numeroiden varassa ja  niin toimii myös kotona rakennettu sisäverkko. Osuuskunnan verkon IP-numerot tulevat osuuskunnan laitehuoneessa sijaitsevalta reitittimeltä. Kotiverkon IP-numeroita tarjoaa päätelaitteeseen kytketty reititin.

IP-numero on neljästä numerosta koostua numerosarja. Verkkomme reitittimen tarjoamat IP-numerot ovat julkisia. Niiden ensimmäiset numerot ovat 185 ja 122. Kyseisten IP-numeroiden avulla asiakas voi liikennöidä Internetissä.

Kotireitittimen antamat numerot ovat yksityisiä. Ne alkavat yleensä numeroilla 192 ja 168, esimerkiksi näin: 192.168.1.101, tai 192.168.0.50 . Joskus yksityinen ip voi alkaa esimerkiksi 10.0.0. Yksityisten IP-numeroiden avulla voi liikennöidä kotiverkossa, mutta ne eivät kelpaa Internetissä, eivätkä edes osuuskunnan lähiverkossa.

Kotireitittimissä on palvelu joka tarjoaa näitä IP-numeroita automaattisesti. Silloin kun kotireititin on kytketty väärin päin, niin että päätelaitteesta tuleva kaapeli onkin asennettu kotiverkon liittimiin, syntyy häiriötilanne jossa kotiverkkoon tarkoitettuja yksityisiä IP-numeroita voi välittyä verkkomme muille asiakkaille. Silloinhan yksityisen numeron saanut naapuri ei voi liikennöidä Internetiin.

Miten asiakas voi tarkistaa onko reitittimelle välittynyt virheellinen IP-numero?

Se on vaikeaa sillä IP-numeron voi vain lukea reitittimen hallintaohjelmiston avulla. Valitettavasti verkossamme on monenmerkkisiä reitittimiä ja vaikka kaikki olisivatkin samanmerkkisiä niin käyttöliittymä vaihtelee mallista toiseen. Sen takia on vaikea antaa yleispäteviä ohjeita IP-numeron todentamisesta.

IP-numeron voi kuitenkin todeta jos kotiverkossa on verkkokaapelin avulla kytkettyjä laitteita. Silloin kotitietokone kytketään suoraan Fiber2Home päätelaitteeseen. Tällöin koneelle välittyy suoraan verkon kautta tullut IP-numero.

Kotikoneen IP-numero löytyy yleensä alhaalla ohjauspaneelin verkkoa koskevan osion tai tehtäväpalkin oikeassa laidassa olevan verkkokuvakkeen avulla. Toimenpide on kuvattu kotitietokoneen asennustyötä kuvaavassa artikkelissamme. Jos reitittimelle tai kotikoneelle on välittynyt virheellinen IP-numero, pitää se kirjoittaa muistiin ja ilmoittaa vikailmoituksen yhteydessä.