Virheellisesti kytketyt reitittimet

Verkossa on valitettavasti asiakkaita, jotka ovat kytkeneet reititinlaitteensa väärin.

Muille koituvan haitan eliminoimiseksi verkon ylläpitäjä sulkee tästä lähtien virheellisesti toimivat asiakkaat verkosta. Tällöin asiakkaan mediamuuntimen valot osoittavat, että asiakkaalla ei ole yhteyttä kyläverkkoon.

Taustaa

Sähkökatkoksien aikana monet asiakkaat irroittivat reitittimensä pistorasiasta. Samalla verkkokaapeleita on myös irroitettu reitittimistä. Kaapelit pitää kuitenkin ehdottomasti kytkeä entisellä tavalla, sillä muuten syntyy ongelmia. Erityisen tärkeää on, että mediamuunnin päätelaitteesta tuleva kaapeli kytketään oikein.

Reitittimessä on vain yksi liitin, johon mediamuunnin päätelaitteesta tulevan kaapelin tulee kytkeä. Tuossa liittimessä lukee usein WAN tai Internet. Se on usein myös eri värinen (tavallisesti sininen) ja erillään muista liittimistä. Kun Fiber2Home päätelaitteesta tuleva kaapeli kytketään reitittimeen syttyy yleensä myös kyseinen LED-valo, jossa usein on myös Internetiä esittävä kuvake.

Miksi virheellisesti kytketty kaapeli häiritsee muita asiakkaita?

Internet toimii IP-numeroiden varassa ja  niin toimii myös kotona rakennettu sisäverkko. Osuuskunnan verkon IP-numerot tulevat osuuskunnan laitehuoneessa sijaitsevalta reitittimeltä. Kotiverkon IP-numeroita tarjoaa päätelaitteeseen kytketty reititin.

IP-numero on neljästä numerosta koostua numerosarja. Verkkomme reitittimen tarjoamat IP-numerot ovat julkisia. Niiden ensimmäiset numerot ovat 185 ja 122. Kyseisten IP-numeroiden avulla asiakas voi liikennöidä Internetissä.

Kotireitittimen antamat numerot ovat yksityisiä. Ne alkavat yleensä numeroilla 192 ja 168, esimerkiksi näin: 192.168.1.101, tai 192.168.0.50 . Joskus yksityinen ip voi alkaa esimerkiksi 10.0.0. Yksityisten IP-numeroiden avulla voi liikennöidä kotiverkossa, mutta ne eivät kelpaa Internetissä, eivätkä edes osuuskunnan lähiverkossa.

Kotireitittimissä on palvelu joka tarjoaa näitä IP-numeroita automaattisesti. Silloin kun kotireititin on kytketty väärin päin, niin että päätelaitteesta tuleva kaapeli onkin asennettu kotiverkon liittimiin, syntyy häiriötilanne jossa kotiverkkoon tarkoitettuja yksityisiä IP-numeroita voi välittyä verkkomme muille asiakkaille. Silloinhan yksityisen numeron saanut naapuri ei voi liikennöidä Internetiin.

Miten asiakas voi tarkistaa onko reitittimelle välittynyt virheellinen IP-numero?

Se on vaikeaa sillä IP-numeron voi vain lukea reitittimen hallintaohjelmiston avulla. Valitettavasti verkossamme on monenmerkkisiä reitittimiä ja vaikka kaikki olisivatkin samanmerkkisiä niin käyttöliittymä vaihtelee mallista toiseen. Sen takia on vaikea antaa yleispäteviä ohjeita IP-numeron todentamisesta.

IP-numeron voi kuitenkin todeta jos kotiverkossa on verkkokaapelin avulla kytkettyjä laitteita. Silloin kotitietokone kytketään suoraan Fiber2Home päätelaitteeseen. Tällöin koneelle välittyy suoraan verkon kautta tullut IP-numero.

Kotikoneen IP-numero löytyy yleensä alhaalla ohjauspaneelin verkkoa koskevan osion tai tehtäväpalkin oikeassa laidassa olevan verkkokuvakkeen avulla. Toimenpide on kuvattu kotitietokoneen asennustyötä kuvaavassa artikkelissamme. Jos reitittimelle tai kotikoneelle on välittynyt virheellinen IP-numero, pitää se kirjoittaa muistiin ja ilmoittaa vikailmoituksen yhteydessä.

 

E-laskutus kasvattaa edelleen suosiotaan

Kuhmo on vaivihkaa siirtymässä kohti tietoyhteiskuntaa. Osuuskunta on antanut oman, vaatimattoman panoksensa tässä tapahtumassa keräämällä kuukausimaksunsa paperisen laskutuksen lisäksi e-laskutuksen, suoramaksupalvelujen ja sähköpostilaskujen avulla.

Sähköisen laskutuksen (e-lasku ja suoramaksu) osuus on vuoden 2017 alussa  ensimmäistä kertaa suurempi kuin muiden laskutusmuotojen yhteenlaskettu osuus. Sähköpostilaskutus muodostaa toistaiseksi toistaiseksi vielä tasan viidenneksen koko laskutuksen määrästä.

 

Reitittimien ja kotitietokoneiden salasanat

Hyvä tietoturva on turvallisen ja toimintavarman tietoliikenteen perusedellytys. Omat laitteet on syytä suojata turvallisella salasanalla. Järjestelmän tietoturva riippuu monesta tekijästä, mutta salasana on melkeinpä niistä tärkein. Kirjautumismenettelyn murtamisen vaikeus on melkeinpä suoraan verrannollinen salasanan monimutkaisuuteen (erityisesti salasanan pituuteen).

Netissä on useita luotettavan salasanan luontiin sopivia generaattoreita – myös suomenkielisiä. Secure Password Generator on englanninkielinen ohjelma, mutta näyttää oikein käytettynä luotettavalta. Valitse reitittimelle 16-20 merkkinen salasana ja luo salasana omassa tietokoneessa (tikki  ’do NOT send across the Internet’ -ruutuun).

 

Kaapelinäyttö

Luoteis-Kuhmon kyläverkko-osuuskunnan verkot sijoittuvat osuuskunnan nimen mukaisesti Kuhmon kaupungin alueen luoteisosaan. Verkon runkoreitit sijaitsevat seuraavilla reiteillä: Kekkostie (yhdystie 9070), Kostamustie (kantatie 89), Hyrynsalmentie (yhdystie 904) sekä Pohjoispuolentie (yhdystie 900), josta osuuskunnan runkokaapeli kulkee kaupungin keskustaan.

Kaapelinäyttövelvoite

Osuuskunta on lain mukaan velvollinen näyttämään omien kaapeleiden kulkureittejä verkkonsa alueella. Kaivajan tulee tilata kaapelinäyttö hyvissä ajoin ennen kaivuutöitä. Tilaa kartta tai näyttö ensisijaisesti osuuskunnan yhteydenottolomakkeella. Näyttöä koskevassa viestissä pitää olla kaivutyön kohdetta kuvaava osoitetieto ja mielellään karttalehdellä yksityiskohtaisempaa tietoa kohteesta ja toimenpiteestä . Osuuskunnan tietoliikennekaapeleiden sijainnin voi myös varmistaa sähköpostitse osoitteesta pdonner(at)znak.fi tai puhelimitse numerosta 040-0404555 (arkisin klo 9-16).

Luoteis-Kuhmon kyläverkko-osuuskunta antaa maksutta tietoja telekaapeleidensa sijainnista. Sijaintitiedustelut tulee tehdä vähintään 3 työpäivää ennen maankaivuun aloittamista. Työajan ulkopuolella tapahtuvasta näytöstä laskutetaan aiheutuneiden kustannusten mukaisesti. Maksu ei koske selkeästi osuuskunnan verkon tai yhteiskunnan toimintaa vaarantavan vikatilanteen aiheuttamaa kaapelin näyttöä.

Yhteisrakentamislain mukainen keskitetty tietopiste

Vuoden 2016 heinäkuun alussa voimaan tulleen yhteisrakentamislain mukaan Viestintävirasto vastaa kaapelin sijaintitietoa välittävän keskitetyn tietopisteen perustamisesta. Tarkoituksena on, että kaivajat saavat yhdestä ainoasta pisteestä tietoa kaikista kaapelirakenteista. Tehtävään liittyvä julkinen hankinta on meneillään. Viraston tavoitteena on, että palvelu olisi saatavilla vaiheittain vuoden 2017 alusta.

Ilmoitukset kaapelivaurioista

Kaapelivaurion sattuessa, ilmoita pikaisesti tapahtuneesta numeroon 040-0404555.

VIEKSINNOSTE-hankkeen myönteinen tukipäätös

Kainuun ELY-keskus päätti 4.7.2016, että osuuskunnan VIEKSINNOSTE-hankkeelle myönnetään tukea 39 349,80 euroa.  Myönnettävä tuki ja muu julkinen rahoitus on yhteensä 70 % hankkeen tukikelpoisista kustannuksista.

VIEKSINNOSTE kasvattaa Luoteis-Kuhmon kyläverkko-osuuskunnan toteuttaman NOSTE-hankkeen vaikuttavuutta ulottamalla tietoyhteiskunnan hyvin toimivat palvelut osuuskuntaan liittyneille Vieksinjoen kotitalouksille ja yrityksille. LEADER-metodiin tukeutuva hanke hyödyntää NOSTE-hankkeessa tuotettua Internet-yhteyttä. Vieksinjoen asukkaita elinoloja kohennetaan jatkamalla Hietaperän kyläverkon rakentamista Vieksinjoentien reitillä.

Osuuskunnan hallitus on valinnut Ilkka Määtän VIEKSINNOSTE-hankkeen päälliköksi. Hän hoitaa myös talkoopäällikön tehtäviä.

EU-lippu ja tunnuslause ELY Logo ja tunnuslause

Kotireitittimen asennus

Verkkoon on ilmestynyt virheellisesti asennettuja reitittimiä. Ne häiritsevät verkon toimintaa, erityisesti IP-numeroiden jakoa. Toimivat liittymät eivät saa tarvitsemiaan IP-numeroita tai sitten häirikkö jakaa omia virheellisiä numeroitaan niitä tiedusteleville asiakkaille.

Muutamia ohjeita

Kun hankitte reitittimen niin huolehtikaa siitä, että laite on esiasennettu oikein. Suoraan paketista asennetussa reitittimessä on vakiotunnukset ja salasanat, jotka avaavat hakkereille mahdollisuuden ottaa laite haltuun.

Pyytäkää, että joka asiansa osaava asentaja asettaa reitittimeen ainakin varman salasanan. Niitä voi itse luoda salasanageneraattorin avulla. Valitse riittävän pitkä (esimerkikis 25 merkkinen) salasana, jota on vaikea murtaa.

Kaapeleita kytkettäessä tulee huolella varmistua siitä että mediamuuntimelta tuleva kaapeli tulee kytkettyä WAN-porttiin (esim. ASUS-merkkisissä reitittimissä sininen liitin. Tavallinen virhetilanne on, että asiakas kytkee kiinteistön omia kaapeleita kyseiseen porttiin.

Reitittimen laitetiedoissa (yleensä laitteen takaosassa) on MAC-osoite. Se on kirjain/numeroyhdistelmä joka on syytä kertoa virheilmoituksen yhteydessä. Oma nimi, asennusosoite ja liittymäkoodi on myös syytä ilmoittaa.

Apua ongelmatilanteisiin

Reitittimen asennus on vaativa tehtävä. Jos asentaminen ei onnistu omin päin niin on syytä kääntyä ammattilaisen puoleen. Kuhmon Tietokonehuolto Oy tarjoaa paikallisesti asiaan liittyviä palveluita.